Hero Karin Barnhoorn

Chapter Fifty luxury travel Canadian Rockies Canada Banff Lake Louise

Cherry LAB’s passie voor time well spent kent geen grenzen! Niet alleen worden we geïnspireerd door onze eigen belevingen, favoriete gadgets en bijzondere plekken, maar juist ook door de unieke verhalen van globetrotters en mensen met een missie. Daarom zetten we regelmatig een nieuwe Hero in de schijnwerpers! Hero’s van overal ter wereld en natuurlijk onze helden uit eigen land. Maybe you are next!

In deze editie schijnen we ons licht op Karin Barnhoorn: naar onze mening een échte held omdat zij laat zien dat de influencing business heel goed samengaat met het benaderen van het 50+ publiek. Voor deze ondernemende dame is dit niet haar eerste ondernemersavontuur, en ook niet de laatste als we het zo lezen!

1. Wat maakt je tot een ware held?

Misschien omdat ik vanaf het begin online heb omarmd, ook toen mensen nog een zekere afkeer en huivering hadden. Ik zag de oneindige mogelijkheden om wereldwijd te verbinden. Om gelijkgestemden te ontmoeten en kennis te delen. Dit was ook mijn drijfveer om in 2005 (online prehistorie!) te starten met het realiseren van een internationale luxe online marktplaats. Een digitale plek waar koper en verkoper van tweedehands designer items elkaar konden vinden. Ingegeven als tegenwicht tegen de toen rap oprukkende consumptiewoede, eco chic recycling noemde ik het. Waarom nieuw kopen als er een goed vintage alternatief voor handen is? In 2007 zag designer-vintage.com het licht. Toen er na 7 jaar belachelijk hard werken – het voordeel van altijd online is tegelijkertijd de valkuil – een internationale uitgever zich meldde, was de keuze snel gemaakt. Tijd om los te laten…en te starten met ChapterFifty.com.

2. Wat is de drijfveer achter jouw platform en wat wil je bereiken?

Toen de verkoop rond was werd ik 50 en dat verbaasde me eigenlijk. Gevoelsmatig was ik blijven hangen bij 37. Ik ben bewuster om me heen gaan kijken naar andere vijftigers – vooral ook tijdens het reizen – en ik zag al snel opmerkelijke overeenkomsten: hoog opgeleid, mooie functies of zelfstandige ondernemers, reislustig, loyale instelling naar mens en wereld, bewust én fan van luxe en comfort. Kortom, een prachtige doelgroep! Ik ben, als 50+ luxe nomad, mijn doelgroep zeg maar. En mijn – professionele – ervaring en instelling helpt ook.

Tijdens de DesignerVintage-periode heb ik verschillende keren ervaren dat (online) marketeers denken dat het leven bij 40 ophoudt. Dat irriteerde me en ik denk dat daarmee het zaadje geplant is om deze groep in kaart te brengen, te vertegenwoordigen. Tegelijkertijd is het mijn nieuwe hoofdstuk, hoofdstuk vijftig. In het begin was het even zoeken naar waar ik de focus zou leggen maar dat werd vanzelf al snel duidelijk: (luxe) reizen en de nieuwe vijftiger letterlijk een gezicht geven. Zoals in de serie Portraits, interviews die ik heel leuk vind om te maken.

Naast het schrijven over reizen en lifestyle voor mijn blog, schrijf ik freelance en ben ik contributing travel & lifestyle editor van Talkies Magazine. Naast lange reisverhalen en foto’s deel ik maandelijks mijn Travel News deel op mijn vaste pagina. Daarnaast geef ik lezingen over (en voor) de doelgroep en/of luxe reizen.

Karin Barnhoorn travel alberte Heli Edmonton

3. Wat is tot nu toe het hoogtepunt uit je carrière?

Pfff, moeilijk. Ik werk sinds mijn 18e, dat is meer dan 35 jaar! Het hoogtepunt is toch wel de verkoop van mijn eigen bedrijf. Dit voelt echt als een beloning voor het enorme risico, idee en harde werken.

Wat actueler is de bijzondere samenwerking die ik onlangs met Cathay Pacific en Chapter Fifty ben aangegaan. Voor het eerst zijn we, mr. B en ik, 60 dagen op reis geweest. Van Hong Kong naar Japan, New Zealand en Fiji. Ingegeven door het feit dat we nu leven, nu onze kansen moeten pakken en beleving echt boven bezit gaat. Onze #60daysasiapacificjourney was ongelooflijk, vooral het los zijn van tijd en datum. De reis, een luxe sabbatical, heeft me zoveel energie gegeven. Wat we gemist hebben toen we jong waren, met backpack de wereld rond, hebben we nu dubbel en dwars ingehaald. Minus de backpack dan.

4. Wat kunnen we binnenkort nog van jou verwachten?

Meer van het zelfde hoop ik, ik voel innerlijke rust als ik onderweg ben. Ook als het hectisch is of geïmproviseerd moet worden. Onze 60 dagen journey heeft duidelijk iets los gemaakt, smaakt naar meer. De bestemmingen borrelen op die we dit jaar zouden kunnen combineren. Bhutan staat al lang op de travel wishlist, dus wie weet!

Eigenlijk is de cirkel weer rond. Ik ben ooit begonnen in de reis- en hospitality wereld – o.a. 12 jaar voor KLM gewerkt als manager passagiersafhandeling op Schiphol – en reizen is nu weer de rode draad in mijn leven. In verschillende vormen. Ik adviseer ook over reis-formats, test nieuwe bestemmingen en hotels, ben ambassadeur voor Talisman Traveldesign en het Conservatorium hotel, schrijf online en offline en geef talks over de doelgroep en (sustainable luxury) bestemmingen. Geen vlogs op Youtube voor mij, maar ik deel met liefde op Instagram en IG Stories. De wereld is echt klein geworden door online, het blijft bijzonder om volgers te ontmoeten op reis of andersom.

Onlangs ben ik een nieuw IG account gestart waarbij ik portretten deel van mensen die ik ontmoet tijdens het reizen. Faces of the World. Hier wil ik in 2018 meer mee gaan doen, ik fotografeer heel graag met mijn Iphone 7 plus. Zelfs de enige camera die ik gebruikt heb tijdens onze lange reis. Net ontdekt dat er een woord voor is: iphonagrapher. That’s me! Verder zijn er ideeën over een boek en hoog op mijn wishlist staat het ontwerpen/samenstellen van het business class tasje voor KLM. Daar is ruimte voor (duurzame) verbetering!

5. Tot slot: wat is jouw ultieme reistip?

Ik vind het belangrijk om echt contact te maken met de mensen die je ontmoet, huur een lokale gids en ga samen op pad. Zo krijg je een mooi inkijkje in elkaars leven en cultuur en kun je iemand persoonlijk helpen door goed te tippen als het om een armer land gaat. Schrijf je in voor nieuwsbrieven van luchtvaartmaatschappijen, een aantal keer per jaar zijn er acties waarbij business class in de aanbieding is voor 50%. Niet belangrijk voor kortere vluchten maar er gaat niets boven een nachtvlucht van 12 uur op een flat bed. Ik begrijp dat dit een optie is die niet voor iedereen binnen de mogelijkheden ligt, voor mij is dit het ultieme luxe reizen. Praktische tip? Packing cubes!

Chapter-Fifty-luxury-travel-Karin-Barnhoorn-Phum-Baitang-Rimowa-Cambodia