Meet the team: Birgit

Cherry LAB - interview Birgit

‘Eindelijk een gezicht bij de naam!’ Want wie is nu eigenlijk Birgit, de nieuwste Cherry LAB-member die alle toffe trips voor srprs.me, het Vesper hotel en beachclub Bries opzet? Ze werkte jarenlang bij een lifestyle PR bureau, viert het liefst zo vaak mogelijk vakantie en houdt zich aankomende tijd druk bezig met het Storymakers event. Wil je nog meer over haar weten? Kijk dan snel op onze blog en ontdek Birgits visie op PR, influencer marketing en inspiratiebronnen.

Waarom heb jij voor het PR vak gekozen?
Ik geloof heel sterk in de kracht van PR en online marketing. Een merk krijgt naamsbekendheid door positieve aanbevelingen van o.a. journalisten en influencers. Om dit te bereiken richt ik me voornamelijk op storytelling: het overbrengen van de kernboodschappen bij de juiste, passende media. Ik houd van een proactieve werkhouding: trends signaleren, strategisch adviseren, kansen creëren en uiteraard het uitvoerende werk waarbij ik nauwkeurig de juiste media uitzoek. Als externe PR Adviseur probeer ik altijd een verlengstuk van die desbetreffende organisatie te zijn.

Hoe kwam je bij Cherry LAB terecht?
Voor mijn baan bij Cherry LAB werkte ik bij een lifestyle PR bureau waarbij ik verantwoordelijk was voor diverse fashionaccounts. Day-to-day PR was daar één van de belangrijkste onderdelen. Ik leerde snel te schakelen, creatief in te spelen op actualiteiten en had de hele dag door contact met diverse redacties, influencers en stylisten. Ik merkte na vier jaar dat ik meer voor mijn opdrachtgevers wilde betekenen en hen ook wilde adviseren in bepaalde strategische keuzes. Bij Cherry LAB bekleed ik naast de rol van uitvoerder nu ook die van strategisch adviseur.

Waarom maakte je de switch van lifestyle naar travel?
De overgang van PR Manager Fashion naar PR Adviseur Travel was voor mij een passende, mooie stap. Om maar even het cliché te benoemen: ‘wat is er nou leuker dan van je hobby je werk te maken?’. Mijn meterslange bucketlist blijft zich aanvullen met prachtige bestemmingen en ik laat me graag inspireren door andere culturen. Daarnaast vind ik het soort exposure in deze branche heel interessant. Bij reizen draait het om ervaringen en authenticiteit; iedereen beleeft een reis immers op zijn of haar eigen manier. Die specifieke reiservaring die zichtbaar wordt in authentieke content boeit mij enorm.

Wat was jouw mooiste reis dan?
De trip door Zuid-Amerika die ik samen met mijn vriend Wesley maakte. Dit was trouwens ook het moment waarop ik me besefte dat ik heel graag een switch naar de travelbranche wilde maken. Wat een ervaring; we hebben heel wat punten van onze bucketlist afgestreept! Zo beklommen we de Perito Moreno Gletsjer in Patagonië, reden we paard door het Chileense Andesgebergte en waren we aanwezig bij één van de meest risicovolle, Argentijnse voetbalwedstrijden: de Supercopa finale tussen Lanús en Riverplate.

Cherry LAB - Meet the team: Birgit

Wat hoop je bij Cherry LAB te leren?
Begin maart 2018 vindt de vierde editie van het Storymakers event plaats. Dit is een heel belangrijke dag waarop online influencers en merken uit de reisbranche samenkomen. Tijdens het symposium worden er diverse trendpresentaties gegeven en daarna krijgen brands bij de Shop & Stopmarkt de mogelijkheid zich te presenteren bij deze online media. Een erg interessante dag! De organisatie van dit evenement mag ik voor een groot gedeelte op me nemen en dat lijkt mij enorm leerzaam en leuk.

Influencer marketing vind jij dus erg belangrijk?
Zeker weten! Influencers staan dichtbij de doelgroep en zorgen voor geloofwaardige content. Ook als start-up of internationale onderneming die een intrede op de Nederlandse markt doet, kan influencer marketing een uitkomst zijn. Op een (kosten)efficiënte en effectieve manier kun je namelijk in een korte tijd een merk op de kaart zetten. Ik ben zelf erg voorstander van een lange termijnrelatie waarbij er ‘friends of the brands’ ontstaan.

Hoe zit dat met de traditionele print media?
Ik word nog altijd heel enthousiast van magazines: het tastbare papier, de fotografie en de geschreven content door professionele journalisten (die vaak al heel wat jaartjes meegaan). Dat neemt natuurlijk niet weg dat een hoop magazines de afgelopen jaren hun oplage hebben zien dalen en adverteerders steeds vaker de switch naar online kanalen maken. De meeste influencers hebben aangetoond dat ze daadwerkelijk een rol binnen de marketingstrategie van hun adverteerders verdienen. Kortom: ik ben voor kruisbestuiving van diverse media!

Cherry LAB: meet the team (Birgit)

Bij wie of waar vind jij inspiratie?
Ik houd van mensen met een sterke persoonlijkheid en een goed onderbouwde mening (of we nu hetzelfde standpunt hebben of niet). Gelukkig ben ik in mijn vriendengroep, bij mijn familie en op mijn werk heel vaak omringd door dit soort typetjes. Ook haal ik een flinke dosis inspiratie én energie uit reizen: met locals op stap in Tokyo, kameelrijden door Marrakech en de tofste musicals bezoeken in New York. Daarnaast lees ik veel boeken, kranten maar dus ook blogs en content driven sites.

Een toepasselijke afsluiting: wat staat er bovenaan jouw reis-bucketlist?
De Galapagoseilanden bezoeken. Met een flinke portemonnee, dat wel. Er zijn weinig voorzieningen voor mensen en het vinden van betaalbare accommodaties is dan ook een moeilijke opgave. Ik ben gek op dieren en daar leven zoveel unieke, endemische soorten die dus alleen daar voorkomen. Overigens zijn de meesten ook nog eens van nature ‘tam’ vanwege het ontbreken van natuurlijke vijanden. Het lijkt mij echt een paradijs!