Onderzoek: Succesfactor blogs is persoonlijke content

11 juni 2015. Bloggers zijn booming maar wat bepaalt hun succes? 70% van de bloggers haalt inspiratie uit privégebeurtenissen en ook bijna 70% van de best gelezen blogposts gaan over persoonlijke tips van de blogger. Het cliché dat blogs alleen door jonge meisjes worden gelezen wordt in het onderzoek ontkracht: 80,4% van de lezers is tussen de 20 en 35 jaar oud. Meer dan de helft van alle bloggers wil graag zijn brood verdienen met zijn blog. Dit blijkt uit het bloggersonderzoek dat bureau Cherry LAB uitvoerde onder 206 Nederlandse bloggers. De resultaten werden vandaag op eTravel en op 22 mei tijdens de eerste editie van het Cherry LAB #Storymakers event waar ruim 130 bloggers en 30 brands bij elkaar kwamen gepresenteerd.

Nederlandse bloggerswereld onder de loep
Om het bij velen nog onbekende bloggerslandschap beter in kaart te brengen, voerde Cherry LAB gedurende de maanden april en mei een onderzoek uit onder 206 Nederlandse bloggers met uiteenlopende passies. Van travel en food tot interieur. De meeste deelnemende blogs (80%) zijn tussen de nul en vijf jaar oud. 20% van de bloggers blogt al meer dan vijf jaar en de gemiddelde blog bestaat nu 2 jaar. Iets meer dan de helft van alle blogs (55%) heeft minder dan 15.000 unieke bezoekers per maand. Ruim één derde (35%) trekt 15.000-100.000 unieke bezoekers per maand en zo’n 10% meer dan 100.000. Van alle deelnemers bleek 85% vrouw te zijn. Leeftijden liepen uiteen van 19 tot 61 jaar, met een gemiddelde leeftijd van 31 jaar. Het onderzoek bestond uit een online survey met 27 meerkeuzevragen en 1 shout-out. In het onderzoek werden bloggers gedefinieerd als online influencers die vanuit hun persoonlijke ervaringen en op persoonlijke titel content maken.

Passies delen drijfkracht achter blogs
Uit het onderzoek blijkt dat het aantal blogs de afgelopen vijf jaar geleidelijk is toegenomen. De passies van waaruit bloggers schrijven variëren sterk: van travel tot food, van design/architectuur tot sport/health en van family/kids tot fashion/beauty. Deze passies vormen tegelijkertijd de grootste drijfveer achter de blogs: bijna 75% van de bloggers geeft aan dat het delen van hun passies de belangrijkste reden is om te bloggen.

Persoonlijke belevenissen als inspiratiebron
Wat bloggers het meest lijkt te onderscheiden van (online) journalisten, is dat ze hun inspiratie grotendeels uit hun privéleven halen (ongeveer 70% van alle bloggers). Hun dagelijkse privéleven en bijvoorbeeld de reizen die ze privé maken of de evenementen die ze in hun vrije tijd bezoeken vormen de grootste voedingsbron van hun blogs. Deze persoonlijke posts blijken ook het meest geliefd te zijn bij hun lezers. Maar liefst 69,6% geeft aan dat persoonlijke tips van eigen hand het meest populair zijn. Ongeveer de helft van alle bloggers haalt daarnaast inspiratie uit evenementen en mediareizen die georganiseerd worden door bureaus, bestemmingen en/of producten. Reviews en ervaringsverslagen die hieruit voortkomen blijken het ook goed te doen bij lezers. Verder vindt een grote groep bloggers (64,1%) inspiratie in het volgen van andere blogs en websites. Het traditionele persbericht wordt nog door ruim 50% minimaal 1 keer per maand als inspiratiebron gebruikt. 

No-go’s in samenwerkingen met bloggers
Bloggers gaan graag samenwerkingen aan met merken, producten en bestemmingen, maar sommige zaken zijn een echte ‘no-go’ voor bloggers. Bijna 75% van de bloggers zou het absoluut nooit accepteren als er te veel inbreng wordt geëist in de content, omdat deze puur en persoonlijk moet blijven. Ook geeft 38,4% aan af te zien van een samenwerking wanneer er te veel online marketing verplichtingen zijn, zoals het plaatsen van linkjes. Daarnaast gaat 36% niet akkoord met het plaatsen van content op basis van negatieve ervaringen.

Meer dan helft wil leven van blog
Hoewel de meeste bloggers (57,8%) hun blog als bijverdienste hebben, geeft maar liefst 52,7% aan als doel te hebben uiteindelijk te kunnen leven van hun blog. Een kleine 20% haalt zijn hoofdinkomen nu al uit bloggen, terwijl een andere 20% (vrijwel) niets verdient met zijn blog en het (nog) puur als hobby ziet. Ruim 70% krijgt nooit een dagtarief voor het maken van reizen, testen van producten, of het bijwonen van events. Opvallend is dat wel steeds meer bloggers zich aansluiten bij een media- en/of affiliatebureau: al ongeveer 37% van de bloggers werkt hier op vaste basis mee samen. Bijna 80% van alle bloggers plaatst wel eens betaalde content, maar daarvan geeft weer bijna de helft aan dat dit maximaal 5% van hun totale content beslaat. Bovendien doet twee derde van hen dit slechts 1-2 keer per maand. De tarieven die hiervoor worden betaald lopen sterk uiteen, van minder dan 50 euro tot meer dan 500 euro per artikel.

Bloggers: solitair of sociaal?
Wie denkt dat bloggers solitair te werk gaan, heeft het mis! Uit het onderzoek blijkt dat meer dan een derde van alle bloggers 1-3 keer per maand netwerk- en/of PR-events bezoekt. Ook geeft maar liefst 68,8% aan graag onderdeel te willen uitmaken van een netwerk/platform voor bloggers waarin zij met elkaar kunnen samenwerken en elkaar kunnen aanvullen en versterken.

Blogs alleen voor jonge meisjes?
Blogs blijken inderdaad voornamelijk te worden gelezen door vrouwen; hun doelgroep zou voor 88,6% bestaan uit vrouwen. Maar tegen het stereotype in, blijkt de leeftijd van lezers hoger uit te vallen dan velen denken. 80,4% geeft aan dat hun lezers tussen de 20 en 35 jaar oud zijn. 18,1% zegt dat hun lezers hoofdzakelijk in de leeftijdscategorie 35-50 jaar vallen. Slechts 1% heeft een doelgroep van onder de 20 jaar.