PR Campagnes Stopover Buddies – Icelandair

Icelandair biedt passagiers het hele jaar door de mogelijkheid op hun trans-Atlantische vlucht naar Noord-Amerika een stopover op IJsland van maximaal 7 dagen te boeken zonder extra toeslag op hun tickets. Om dit extra onder de aandacht te brengen, werd begin 2016 de Stopover Buddies campagne gelanceerd. Bij het boeken van een stopover had elke passagier de mogelijkheid om een lokale Icelandair medewerker aan te vragen als buddy, waarmee hij of zij gratis een dag op pad kon om zo IJsland te zien door de ogen van een local. Na het grote succes van de 1e editie, besloot Icelandair in het najaar van 2016 een 2.0-versie in het leven te roepen: de Celebration Stopover Buddy service. Deze nodigde uit om iets te vieren op IJsland: je verjaardag, verloving, promotie of een IJslandse festiviteit – met de hulp van een local buddy. Wij verzorgden de PR rondom deze campagnes!

Stopover Buddies Icelandair
Stopover Buddies Icelandair
Stopover Buddies Icelandair

Wie en waarom? Stopover Buddies Campagnes – Icelandair

Hoofddoel van deze campagnes was het concept van de Icelandair stopover een extra push geven. Reizigers die via Icelandair een stopover boekten onderweg naar hun eindbestemming in Noord-Amerika, konden in de periodes februari – april 2016 en oktober 2016 – maart 2017 kosteloos een buddy aanvragen. De Icelandair medewerkers namen de passagiers mee op sleeptouw door IJsland, om zo een extra lokale experience mee te geven. Tijdens de 2e editie werd er nog een schepje bovenop gedaan, door van de stopover van passagiers een onvergetelijk feest te maken. Van verjaardagskaarsjes uitblazen in een vulkaan tot aan heli-skiën op huwelijksreis!

Strategie? PR offensief

Onze PR strategie was erop gericht om deze unieke campagnes allereerst op spectaculaire wijze te lanceren d.m.v. het verspreiden van content en het persoonlijk pitchen van de service bij relevante print-, online en social media. Vervolgens lag de focus op het van A-Z opzetten van diverse mediareizen, om ook native content te kunnen genereren.

Tools?

Stopover Buddies februari – april 2016:

  • Launch:
    • media update
    • infographic
    • travel trend note (nieuwsbrief item)
    • social PR
    • medialobby
  • Mediareizen:
    • 4 mediareizen (waarvan 1 print magazine, 1 online magazine, 1 blog en 1 Instagrammer)

Celebration Stopover Buddies najaar 2016 – maart 2017:

  • Launch:
    • media update
    • travel trend note (nieuwsbrief item)
    • social PR
    • medialobby
  • Mediareizen:
    • 6 individuele mediareizen (waarvan 3 printmedia, 1 online magazine, 1 Instagrammer en 1 vlogger)
    • 2 online media mee op groepsreis tijdens Iceland Airwaves festival
  • News alerts:
    • 4 news alerts in de vorm van media updates en travel trend notes
    • social PR
    • medialobby om continue exposure te genereren

Resultaat: bereik van 18 miljoen lezers in print en online

De intensieve pitches en media lobby in combinatie met de mediareizen zorgden in totaal voor 84 online en offline artikelen, waarvan 73 Nederlandse en 11 Vlaamse. Daarnaast genereerden we ook nog 56 social media posts. In totaal zijn ruim 18 miljoen lezers bereikt met de twee campagnes. Highlights? Publiciteit in printmedia als NRC Handelsblad, JFK Magazine, Marie Claire, National Geographic, Telegraaf en Grazia. Online was de sky the limit en sprankelde Icelandair op de kanalen van de toonaangevende outdoor Instagrammers, reisvloggers en lifestylebloggers!