Purpose Lab: the next step van Cherry LAB

Purpose LAb

Purpose Lab

Cherry LAB maakt zich op voor een volgende stap als Purpose Lab: een veelzijdig lab voor conscious travel & lifestyle. Na zes jaar hollen was het voor oprichter Tessa aan de Stegge tijd om te herijken en een frisse koers te bepalen voor de toekomst.

Wil je weten waar Purpose Lab voor staat, wat er in de pijpleiding zit of wat het lab voor jou kan betekenen? Lees dan verder!

Waarom Purpose Lab?

We reizen veel en met plezier, toch schuurt het. Een ware reis-revolutie is gaande, niet underground maar in het publieke debat: “Hoe kunnen we met een gerust hart blijven reizen?” Purpose Lab zet vormen van reizen in het zonnetje die mensen nog steeds laten genieten én handvatten bieden om hen toekomstgericht om laat gaan met de plek waar ze te gast zijn.

Hoe zit dat precies met reizen en de impact ervan?

De impact van reizen is, net als de impact van de mode-, brandstof- en voedselindustrie, een hot topic. En dat is niet gek, want we reizen steeds meer en voor veel mensen is het een waardevol onderdeel van hun leven geworden. Tegelijkertijd is er meer bewustwording van de zowel positieve als negatieve effecten dat reizen heeft op onze eigen beleving en het leven van de lokale bevolking, de economie en het milieu. De branche denkt na over oplossingen voor overtourism en het mileu. Bij de consument rijst de vraag: “Is een vakantie of reis nog wel zo leuk nu het zo druk wordt, wil ik die over-tourist zijn?” De groep bewuste mensen groeit en het morele kompas staat op scherp vanuit eigenbelang en het maatschappelijke proces van verduurzaming.

Purpose lab amsterdam

Wat is de visie van Purpose Lab?

Purpose Lab gelooft dat reizen met een gerust hart de norm kan worden en ontplooit daarom projecten voor bedrijven en bestemmingen voor wie een bewust(er) manier van reizen ook een prioriteit is. Commercie en verduurzaming kan hand in hand gaan. Geen geitenwollen-sokken-activisme, wel een nuchtere en inspirerende kijk en handvatten om reizen en vakantie een beetje beter te maken voor alle betrokken partijen.

Hoe gaat Purpose Lab te werk?

Purpose Lab haakt met concrete projecten in op trends en ontwikkelingen die oprichter Tessa aan de Stegge tegenkomt in haar onderzoeken over reizen. Het lab ontwikkelt PR-campagnes, Presentaties, Workshops en Events. Hiervoor worden experts in marketing en design, journalisten, contentmakers, opinieleiders, wetenschappers en bureaus betrokken die de benodigde expertise in huis hebben. In de rugzak van de nieuwe onderneming Purpose Lab zitten zes jaar ervaring en het netwerk van Cherry LAB.

Blijft het StoryMakers Event bestaan?

StoryMakers blijft zeker bestaan. Ook Purpose Lab blijft trends, merken, bestemmingen, media en opinieleiders bij elkaar brengen met events die de naam ‘StoryMakers’ dragen. Wel gaan de grootte en frequentie veranderen. Zo komen er mogelijk meerdere StoryMakers Events per jaar specifiek rondom thema’s of projecten.

purpose travel kids (1)

Foto: Riksja Family

Welke projecten staan er al op de planning?

Purpose Lab is stiekem al van start gegaan! Oprichter en trendwatcher Tessa aan de Stegge trapte 2018 af met het trendonderzoek Betekenisvol Reizen. Deze trend en andere reistrends presenteerde ze op congressen en op in-house events bij een twintigtal bestemmingen en ondernemingen, waaronder Maastricht Marketing, de Tourist Board van Curacao, ANWB Verzekeringen en de Vakdag van de Vakantiebeurs. Ook ontwikkelde het lab voor Letland in samenwerking met drie micro-contentmakers uit het Cherry LAB netwerk haar eerste campagne gericht op kwaliteitstoerisme. Je kunt er hier meer over lezen. Workshops op het gebied van pr voor duurzaam reizen werden gegeven bij onder meer Riksja Travel en Travel Impact Lab.

De komende maanden zal Tessa inspiratie delen in de vorm van een presentatie Purpose Travel bij de jaarlijkse Summit van TradeTracker en het congres van Travel Media in Vlaanderen, een workshop over pr & duurzaamheid op het Travel Congres en de jaarlijkse presentatie van Travel Trends 2019 op de Vakdag van de Vakantiebeurs. Ook is er een handtekening voor een nieuwe campagne binnen: Purpose Lab gaat de Duitse regio Baden Württemberg vertegenwoordigen. Op dit moment wordt de strategie ontwikkeld met verantwoord toerisme als belangrijke pijler.

Per wanneer is Purpose Lab ‘live’ te zien?

Achter de schermen zijn we druk bezig om de huisstijl te ontwikkelen! Per januari 2019 is Purpose Lab officieel ‘live’. Tot die tijd ontvang je mailtjes, nieuwsbrieven en persberichten vanuit Cherry LAB en staan nieuwtjes op de blog van deze site.

Hoe kom ik in contact?

Je kunt Tessa aan de Stegge bereiken via tessa @ tessaaandestegge . com.

Purpose lab travel