Travel Hero: Mila Wit

rmjh-selfie-kopie-2

Cherry LAB’s passie voor reizen kent geen grenzen! Niet alleen worden we geïnspireerd door onze eigen verhalen en bestemmingen waar we zelf zijn geweest, maar juist ook door de unieke verhalen van andere globetrotters of powervrouwen. Daarom zetten we elke twee weken een nieuwe Travel Hero in de spotlight. Hero’s van overal ter wereld en natuurlijk onze helden uit eigen land. Maybe you are next!

Heb je een droom, maar ben je onzeker om deze uit te voeren? Wacht niet langer en ga ervoor! Een beginnend, maar nu al inspirerend succesverhaal hebben we van Mila Wit. Zij heeft een jaar geleden de stichting Reis met je Hart opgericht en helpt nu al een heel aantal mensen aan een vakantie. Benieuwd hoe Mila als echte powervrouw de stichting heeft opgezet? Wij vroegen haar het hemd van het lijf en omarmen haar initiatief!

1. Wat maakt je tot een ware powervrouw?

Allereerst twijfel ik of ik de term powervrouw al verdiend heb. Ik zie mezelf wel als iemand die anderen weet te verbinden en inspireren om mij bijvoorbeeld te helpen bij het doel van mijn Stichting. Als ik een doel en een droom heb, dan kan ik daar echt voor gaan! Ook als ik daarvoor wat hobbels moet overwinnen en nog mensen in mijn omgeving mee moet zien te krijgen. Zo heb ik afgelopen september met een enthousiast team de Dam tot Damloop gelopen en daarmee sponsorgeld opgehaald. Voor mezelf durf ik niet snel dingen te vragen, maar als het om de stichting gaat waar mijn hart ligt, heb ik daar geen enkele moeite mee. In relatief korte tijd heb ik een groot aantal sponsoren in de reisbranche weten te inspireren om de stichting Reis met je Hart te steunen, zodat we voor mensen die het echt verdienen een vakantie kunnen verzorgen. Als ik deze mensen na afloop persoonlijk spreek, is het heel mooi om te horen wat dit alles voor onze reizigers betekend heeft.

Op ons kantoor in Zaandam hebben we enkele vrijwilligers die nu tijd hebben om mij te ondersteunen, doordat ze het in het recente verleden door bijvoorbeeld een ziekte, moeilijk hebben gehad. Door hen te helpen met werkervaring en/of re-integratie geef ik hen een stukje kracht en dat geeft mij weer de drive om door te gaan.

2. Hoe is het succes van Reis met je Hart begonnen en wat de USP van de stichting?

Stichting Reis met je Hart is begonnen uit een droom. Vanuit deze droom ben ik gaan bouwen. Eerst een online platform met een merk, zodat ik kon laten zien hoe het zou werken. Vervolgens heb ik mijn droom gepresenteerd aan sponsoren en pas op het moment dat ik echt wat te bieden had, ben ik heel voorzichtig en behouden reizigers gaan benaderen.

Cherry LAB heeft ons omarmd als pro bono project en door middel van PR op de kaart gezet. De landelijke campagne ‘Vakantietijd, maar niet voor iedereen’, die ze in de zomer van 2016 hebben uitgerold, heeft de stichting ook buiten de reisbranche bekend gemaakt. We waren te horen en zien op TV, radio en in de dagbladen. Als je ziet wat Reis met je Hart kan betekenen voor mensen, dan inspireert dit niet alleen ons eigen team, maar zeker ook de sponsoren die de stichting steunen. De constant doorlopende online ‘Hartjescampagne’ die Cherry LAB voor ons heeft ontwikkeld en doorlopend coördineert, zorgt ervoor dat we online het hele jaar door zichtbaar zijn via Instagram en andere social media kanalen. Ook komt Reis met je Hart via Cherry LAB direct in contact met media waardoor we veel feedback krijgen op de stichting. Op 21 maart mocht ik een pitch doen tijdens het Storymakers Event: hier komen de top 120 online influencers en journalisten jaarlijks samen met circa 45 travel bedrijven en bestemmingen. Dit heeft ook weer een extra boost gegeven aan onze naamsbekendheid. Dankzij Cherry LAB’s inspanningen hebben we sinds de zomer ruim een miljoen mensen bereikt via publiciteit in print en online media die zouden kunnen doneren of/en nomineren.

Reis met je Hart is geen traditionele stichting, maar een platform dat mensen in contact brengt met elkaar, de sociale cohesie vergroot en de gevoelens van eenzaamheid verkleint. De stichting wil iedereen alert maken op haar omgeving, mensen bewuster maken van elkaar en de wederzijdse gunfactor vergroten. Zo worden bijvoorbeeld naasten betrokken bij de nominatie van wie een vakantie wordt gegund. De stichting opereert als een online platform dat lijkt op crowdfunding. Onze bezoekers en donateurs steunen rechtstreeks iemand die ze zelf uitkiezen en kunnen volgen hoe het daarmee gaat.

We steunen een brede doelgroep: iedereen kan iemand nomineren vanuit de gunfactor. Wij hanteren niet zoals bijvoorbeeld de overheid een bepaalde armoedegrens, maar steunen we ook mensen vlak daarboven die gewoon pech hebben gehad in hun leven en daardoor niet de mogelijkheid meer hebben om er even tussenuit te gaan.

Tenslotte zijn we een nationaal initiatief met een lokale zichtbaarheid. We hebben veel landelijke sponsoren van de reizen, maar de nominaties zijn heel lokaal. Op deze manier krijgen we ook ondersteuning van de lokale media en ondernemers.

3. Wat is tot nu toe het hoogtepunt uit je carrière?

Een heel mooi en tegelijkertijd spannend moment was het ANVR congres in Abu Dhabi. Ik mocht daar de kick-off van mijn stichting presenteren en hoopte dat enkele reisorganisaties mij zouden willen steunen. Op de vraag van Frank Oostdam (ANVR) ‘wie is er bereid mee te doen aan dit initiatief?’ stond vervolgens bijna de hele zaal met 250 reisprofessionals op. Kippenvel!

Maar het hoogtepunt van mijn carrière is denk ik toch het eenjarig bestaan van Reis met je Hart. Een jaar na het ANVR congres heb ik echt iets kunnen betekenen voor veel reizigers, heb ik een netwerk van vrijwilligers, een betrokken bestuur en wordt de stichting actief benaderd door reisorganisaties die zelf vragen hoe ze mij kunnen helpen. Dat dit alles is voortgekomen uit mijn eigen idee en droom, dat maakt me trots. Maar vooral het besef dat op dit moment de volgende stappen echt mogelijk zijn, maakt dit tot een hoogtepunt.